14/08/07

Google Adsense

Secara asasnya Google Adsense adalah sejenis iklan yang disediakan oleh Google dimana mereka berkongsi pendapatan mereka dengan webmaster atau pemilik laman web yang meletak iklan google di laman mereka. Google akan membayar setiap klik yang membawa traffic kepada pelanggan mereka.Dengan kata lain,Google membayar klik yang melalui Google Adsense untuk meninggalkan web anda.

Jangan keliru dengan Google Adword dimana ia adalah untuk pengiklan.Mereka akan membayar setiap traffic yang dibawa ke web mereka melalui Google Adsense.

Jangan takut untuk klik iklan Adsense,anda sebenarnya membantu untuk perkembangan perniagaan di internet dengan klik adsense tersebut.

Anda boleh meletakkan kode Adsense di setiap page laman web anda. Anda boleh meletakkan sehingga 3 kode adsense dalam satu page. Google akan tentukan iklan yang akan keluar pada web anda. Ia akan berdasarkan apa yang anda sampaikan dilaman web anda.Jika anda mempunyai laman berkenaan Credit Service atau apa sahaja. Google akan memaparkan iklan yang berkenaan dengan web anda.

Berapa banyak yang akan anda dapat?

Anda akan dibayar dari $0.10 sen sehingga $50 bagi setiap klik.Ia bergantung kepada keyword tertentu.Lagi tinggi pengiklan bid untuk klik iklan/laman web mereka, lagi tinggi anda dapat.Lagi tinggi nilai keyword tersebut,lagi tebal poket anda dengan Google Adsense.

Bagaimana Google membayar?

Google akan bayar setelah akun Adsense anda mencapai jumlah minimum $100. Jika akun anda masih tidak sampai $100,ia akan dibawa ke bulan seterusnya. Jadi jangan risau, anda tidak akan kehilangan uang anda jika anda jujur dengan Adsense. Anda akan kehilangan uang tersebut jika anda melanggar syarat dan terma Google.

sebab anda ditendang/diban oleh Google:


NEVER Click your own ads! This is the reason 90% of adsense users get banned. NEVER DO IT!


Don't change the adsense code! If google check your ads and they have been changed, you will get banned!


Don't encourage anyone to click your ads! Another very strong point google will ban you straight away for!


Don't place ads on prohibited pages! Adult, Racist, Gambling and many more - Read Google's TOS for full list.


Always respond to google! If they contact your, reply ASAP. It could save your account!


Don't use Popup's, Active X installations, Warez or Scripts! Again, a big NO NO from google!


Don't use more than one contextual ad campaign on one page! Don't have Yahoo and Google on the same page !


1. Jangan klik ads sendiri.


2. Jangan ubah kod adsense.


3. Jangan menyuruh orang klik ads kita.


4. Jangan letak ads pada laman web yang mempunyai perkara lucah, perkauman, perjudian dan banyak lagi.


5. Kalau google hubungi anda,segera membalasnya. Biasanya jika anda melanggar TOS atau mereka merasa ragu ragu tentang akaun anda,mereka akan hubungi anda.


6. Jangan guna software untuk ads samada klik atau sebagainya.


7. Jangan campur adsense dan pengiklan lain seperti Yahoo dan sebagainya.


Ikuti Tips dan Rahasianya

Rahasia Pertama: Format Ads

Pilih format ads yang sesuai. Anda boleh pilih banners,skyscrappers, squares, link dan sebagainya. Anda boleh melihatnya dan memilih di https://www.google.com/adsense/adformats

Anda boleh meletakkan sehingga 3 ads pada satu page. Sebenarnya jika banyak ads tetapi tiada orang yang klik tiada gunanya. Pastikan pilihan ads adalah sesuai dengan web anda. Saya sarankan anda mengunakan ads 336x280 dan 300x250 untuk bahagian tengah web.


Rahasia Kedua: Pastikan Ads tidak kelihatan seperti Ads

Orang yang berinternet kebanyakannya ingin mencari informasi bukan untuk klik iklan. Ads yang dimasukkan harus diubah sesuai agar mengadaptasi dengan web. Kesimpulan utama kebanyakan Publishers/webmaster meletakkan ads yang disediakan Google secara by default. Mereka langsung tidak mengubahnya agar kelihatan lebih menarik dan dapat mengadaptasi dengan web seperti warna latar dan text.


Rahasia Ketiga: Gunakan Text Ads.

Pilih Text ads, orang takkan klik gambar. Gunakan ads text,orang pasti akan klik jika kelihatan link dari web anda. Bayangkan jika anda menjadi pengunjung, anda akan klik gambar??


Rahsia Keempat: Rekabentuk

buat web dengan menonjolkan Adsense. Jangan sembunyikan ads anda.Jangan letak ads ditempat yang tidak dilihat oleh pelawat. Tiada siapa yang akan klik jika ia tersembunyi.

Buatkan ads anda kelihatan seperti ia sebagian dari content web anda.


Rahasia Lima: Buang Border

Pastikan border ads disamakan dengan warna latar web. Ubah warna sehingga ia kelihatan seperti sebagian dari link web anda.

Click-Through juga dapat digandakan dengan membuang border ads.


Rahsia Enam: Warna Text ads

Warna text ads juga merupakan salah satu reka bentuk. Pastikan warna text bagi ads sama seperti warna text web anda..


Rahasia Tujuh: sedikit Ads lebih Baik

Kadang kala,meletak banyak ads akan mengurangkan pendapatan adsense kita kerana ads yang bernilai rendah yang keluar kerana terlalu banyak ads. Gunakan pada penempatan yang dirasakan akan banyak di klik.


Rahasia delapan: Sertakan Google Search Box

Anda mestilah masukkan Search box Google..

Rahasia Sembilan: Gunakan Ads secara maksimum

Gunakanlah ads secara maksimum. Jika anda merasakan anda perlu mengunakan 3 ads pada satu page,gunakanlah. Pastikan kedudukan ads adalah sesuai.


Rahasia Sepuluh: Pastikan kandungan web adalah keyword mahal

Pastikan kandungan laman web mengandungi keyword yang bernilai tinggi. Ia akan meningkatkan pendapatan anda walaupun jumlah klik yang sedikit.

1 komentar:

Anonim mengatakan...

good tips...
tambah lagi dong rahasia nya hehehe...

blogwalking dolo yaa

In the News

Quote of the Day